Benio123o pl Wiki
Advertisement
Święty Patryk

Święty Patryk

Święty Patryk Irlandzki (385-461 rok) - Misjonarz zwany "Apostołem Irlandii". Wyspa Irlandzka za czasów Patryka była zwana Hibernią. Historia Patryka jest niepewna, tylko dwie jego pracę są historycznie znane z jego autorstwa, resztą informacji są zazwyczaj niepewnymi legendami i przekonaniami na jego temat, szczególnie związanymi z mitami Irlandzkimi oraz irlandzkim rewizjonizmem historycznym.

Według mitów Patrykowi przypisuje się wygnanie z Irlandii plagi węży, węże jednak naturalnie nie występują nie tylko w Irlandii ale i są bardzo rzadkie na terenie Anglii.

Mimo że Patryk jest uznawany przez Kościół Rzymsko Katolicki za świętego, nie istnieją żadne dowody wyznawania przez Patryka rzymskiego katolicyzmu w żadnym z jego dwóch autentycznych dokumentów ani jego związków z rzymskim katolicyzmem. Większość nie chrześcijańskich doktryn rzymsko katolickich ówcześnie nie istniały nawet w V wieku. Sam rzymski katolicyzm nie uzyskał wpływów w Irlandii aż do VIII wieku, ponieważ Irlaniia opierała się i odrzucała rzymski katolicyzm. Z powodu irlandzkiego oporu i wrogości wobec romanizmu, wiara krzewiona przez Patryka mogła być zbliżona do pierwotnego apostolskiego chrześcijaństwa.

Pewnym jest jedynie że Patryk zwalczał lokalne celtyckie pogańskie wierzenia druidystyczne. Jego tytuł "święty" nie został mu nadany za jego życia a przypisany po nim, w czasie życia Patryka nie istniał proces kanonizacji na świętych w kościele rzymskim.

Advertisement