Benio123o pl Wiki
Advertisement
Księga Mormona

Księga Mormona

Bitwa pod Kumorah - Fikcyjna bitwa mitologi mormońskiej uznawana za autentyczne wydarzenie historyczne przez mormonizm, mająca się odbyć na niezidentyfikowanym terenie kontynentu amerykiańśkiego pomiędzy lamanitami - przodkami amerykańskich indian, a białymi żydowskimi nefitami w 385 roku po Chrystusie, zakończona całkowitą porażką nefietów.

Nie istnieją żadne dowody archeologiczne, historyczne oraz logiczne na prawdziwość uznawanego przez mormonizm opisu bitwy zawartej w księdze mormona. Według statystyk podawanych w księdze mormona przez samego mormona dowodzącego siłami nefitów w bitwie, po samej stronie nefickiej podczas bitwy padło 230 tysięcy nefitów, nie licząc strat lamanickich. Skala starcia jest niewiarygodnie wysoka na czasy jej rzekomego wystąpienia. W roku 378 w konflikcie rzymian z gotami w bitwie pod Adrianopolem uznawanej ówcześnie za wielkie starcie, w bitwie brało udział łącznie 101 tysięcy 500 ludzi, według innych źródeł 50 tysięcy, o połowę mniej od strat poniesionych przez samych nefitów, podczas gdy lamanitów z perspektywy nefickiej miały być pod Kumorach "niezliczone szeregi".

Bitwa_pod_Kumorah,_385_rok,_Mormońska_Mitologia_HD

Bitwa pod Kumorah, 385 rok, Mormońska Mitologia HD

"I stało się, że nas zaatakowali. I każde serce przejął lęk na widok ich niezliczonych szeregów."

- Mormon o ilości lamanitów pod Kumorah, księga mormona, mormona 6:8

Przebieg Bitwy[]

Mormon dowodził ostatnimi siłami nefitów podczas końcowej fazy wojny z lamanitami, wysłał lamanickiemu władcy wiadomość by ich siły rozstrzygnęły wojnę starciem pod Kumorah, gdzie dowódcy nefitów spodziewali się zyskać

Joseph Smith

Joseph Smith

przewagę gdyż miejsce to miało być terenem wielu rzek i wzgórz. Nefici zostali podzieleni na oddziały po 10 tyś ludzi, dwoma z nich z osobna dowodził Mormon oraz jego syn Moroni.

Gdy lamanici mający przewagę liczebną przybyli pod Kumorah, nefici przerazili się ilością przeciwnika który przypuścił atak i łatwo ich pokonał zabiając wszystkich nefitów poza rannym Mormonem, Moronim oraz 24 nefitami którzy w raz z nimi ocaleli. Następnego dnia rano Mormon z ocalałymi obejrzał ze szczytu wzgórza Kumorah pobojowisko i określił straty na 230 tysięcy poległych nefitów.

Po bitwie lamanici ścigali ocalałych nefitów dalej na południe, ostatecznie zabiajając wszystkich w tym Mormona, jedynym ocalałym został jego syn Moroni którzy miał ukryć mormońskie złote płyty z treścią księgi mormona i objawić się wieki później jako anioł Jospehowi Smithowi. Po wybiciu nefitów lamanici mieli pogrążyć się w walkach wewnątrznych między sobą.

Advertisement