Benio123o pl Wiki
Advertisement
Casiodoro de Reina

Casiodoro de Reina

Biblia Niedźwiedzia, Biblia del oso, 1569 Rok

Casiodoro de Reina (1520-1594 rok) - hiszpański teolog luterański, były mnich z San Isidoro del Campo de Santiponce (Sewilla) nawrócony na luteranizm na skutek analizy pism Marcina Lutra. Po swoim nawróceniu opuścił Kościół rzymskokatolicki.

Reina dokonał przekładu Biblii na język hiszpański który ukończył w 1569 roku. Przekład ten stał się znany jako Biblia Niedźwiedzia. Pierwsze wydanie na stronie tytułowej zawierało ilustrację niedźwiedzia dobierającego się do ula zawieszonego na drzewie. Symboliczny niedźwiedź to katolicka inkwizycja atakująca ul którym jest słowo Boże, pszczoły kąsające niedźwiedzia to objaśniający słowo Boże kaznodzieje protestanccy.

Z powodu prac nad hiszpańskojęzycznym przekładem Biblii Reina był ścigany przez katolicką inkwizycję w Hiszpanii. Z tego powodu w roku 1558 mieszkał w kalwińskiej Genewie, jednak uważał to miasto za "Nowy Rzym". Udał się w dalszą podróż po kontynencie przez pewien czas mieszkając w Londynie, gdzie został pastorem hiszpańskojęzycznego zboru. W 1562 roku hiszpańska inkwizycja ogłosiła Casiodora de Reine "heretykiem", jego prace zostały dodane do Indeksu ksiąg zakazanych a jego wizerunek symblicznie spalono. Osiadł we Frankfurcie w Niemczech gdzie zmarł w 1594 roku.

Przekład Biblii Casidora de Reiny został poprawiony przez Cipriana de Valera i stał się znany jako Reina-Valera (1602). Jest to najpopularniejszy hiszpańskojęzyczny przekład Biblii.

Advertisement