Benio123o pl Wiki
Advertisement

Jeden z trzech głównych nurtów Islamu obok Sunnizmu i Szyizmu, najmniejszy i najsłabszy z nich wszystkich. Chrydźyci oderwali się od szyitów z chwilą gdy Ali zacząć pertaktować z sunnitami, stwierdzili oni że jedynie walka może wyłonić prawdziwych wyznawców mahometa, walcząc od tamtej pory ze wszystkimi stronnictwami aż do ich unicestwienia. W przeszłośći dzielił się na kilka grup wyznaniowych:

- azrakici

- sufryci

- ibadyci

Obecnie jednynum nurtem Charydżyznmu jaki przetrwał, jest Ibadyzm.

Azrakici zostali założeni przez Nāfi ibn al-Azrāq w Persji w 685 roku, oddzielając się od Ibadytów. Była to najbardziej radykalna część Charydżyzmu. Wierzyli, że każdy Charydżyta musi dokonać eksterminacji wszystkich innych muzłuman którzy nie wyznają Charydżytyzmu, gdyż są niewiernymi poganami. Mordowali również dzieci.

Zostali szybko wymordowani przez innych muzłumanów w rzeźiach Azrakitów w latach 698-699. Nie zdołali przetrwać nawet 50 lat od ich powstania.

Sufryci zostali założeni przez Zijāda ibn al-Asfara w 7 wieku. Sprzeciwiali się mordowaniu ludzi z przyczyn politycznych, oraz potępiali zabijanie dzieci. Twierdzili, że Sura 12 nie jest prawdziwą częścią Koranu, a została do niego dodana. Ukrywali własną wiarę przed innymi muzłumanami, podając się oficjalnie za wyznawców innych nurtów Islamskich. Samoistnie zanikneli.

Ibadyzm, jako jedyny pozostały nurt Charydżyzmu, wierzy że spór o sukcesje Mahometa w Islamie może zostać rozwiązany tylko przez walkę, owy zwycięsca który pokona pozostałych dowiedzie prawdy o swoim stanowisku. Chrydżyci jako fundamentaliści dokonują zamachów terrorystycznych przeciwko innym wiarą Islamskim jak Sunnizm czy Szyizm którego są wrogami.

Stolicą Charydżyzmu i Protektorem tej wiary na świecie jest państwo Oman.

Oman - Stolica Charydżyzmu[]

Kraj uznawany za 79 siłę militarną świata. Jest zamieszkany przez około 3 Miliony 424 Tysiące ludzi.

86 % Omanu zamieszkują Muzłumanie z czego 72,6 % to Ibadyści.

- 127 Samolotów

- 117 Czołgów

- 950 Pojazdów Opancerzonych

Na terenie Omanu wydobywa się Ropę Nawtową, co jest głównym źródłem dochodowym państwa.

Advertisement