Benio123o pl Wiki
Advertisement
David Livingstone

David Livingstone

David Livingstone (1813-1873) - Protestancki Szkocki 19 wieczny Misjonarz w Afryce. Pochodził z ubogiej protestanckiej szkockiej rodziny, dzięki wielu wyrzeczeniom ukończył studia medyczne oraz teologiczne na Uniwersytecie w Glasgow gdzie zaznajomił się z językiem Greckim.

Członek londyńskiego towarzystwa misyjnego. W roku 1841 jako misjonarz został wysłany do Beczuany w Afryce znanej obecnie jako Republika Bostawana. Odkrywca rzeki południowo Afrykańskiej "Zambezi" którą nazwał imieniem królowej Wiktorii. Stwierdził że stacje misyjne próbowały raczej stworzyć wygodne życie na wzór Wielkiej Brytanii niż dotrzeć do ludzi Afryki z Ewangelią. Zaczął więc nauczać Ewangelii Tubylców którzy zostali misjonarzami pośród swojego ludu.

W czasie pobytu w Afryce nauczył się kilku języków Afrykańskich.

W czasie swoich trwających 15 lat podróży głosił biblijne chrześcijaństwo, zajmował się kartografią

Henry Stanley odnajduje Davida Livingstone'a

zwiedzanych przez siebie miejsc. Znany z doskonałej relacji z tubylcami którzy wielokrotnie towarzyszyli mu na wyprawach a jego odkrycia oraz historie w Afryce stały się legędarne. w tym takie jak potyczka i zabicie przez Livingstona atakującego lwa. Livingstone był radykalnym przeciwnikiem niewolnictwa.

W 1870 roku Livingstone został uznany za zaginionego, na jego poszukiwania w Afryce w raz z ekspedycją wyruszył Henry Morton Stanley, również późniejszy radykalny przeciwnik niewolnictwa, który po odnalezieniu Livinstone'a w jednej z wiosek tubylców w 1871 roku, wypowiedział synne zdanie "Doctor Livingstone, I premuse?".

Po śmierci szczątki Livingstona przewieziono do Wielkiej Brytanii gdzie z wielkimi honorami pochowano je w opactwie Westminster. Teściem Livingstona był misjonarz Robert Moffat .

"Boże, poślij mnie gdziekolwiek, tylko bądź ze mną. Połóż na mnie każdy ciężar, tylko trzymaj mnie. I zerwij każdą więź w moim sercu poza więzią która wiąże moje serce z Tobą."

~ David Livingstone

Będę raczej w sercu Afryki w woli Bożej, niż na tronie Anglii bez Bożej woli.

~ David Livingstone

W służbie mam nadzieje żyć, w niej pragnę umrzeć

- David Livingstone, (1959), “Family Letters, 1841-1856”

Jestem misjonarzem serca i duszy.

~ David Livingstone

Advertisement