Benio123o pl Wiki
Advertisement
Henryk VIII Tudor

Henryk VIII Tudor

Henryk VIII Tudor (1491-1547 rok) - Jeden z najgorszych władców angielskich, drugi po ojcu panujący z dynastii Tudorów, znany z obsesyjnego starania się o następce tronu prowadząc do kilkukrotnego zawierania małżeństw których rozwodów później nie chciał zatwierdzać papież co przyczyniało się do egzekucji dwóch jego małżonek. Ostatecznie doprowadził w skutek nieudolnej polityki do oddzielenia się i rozłamu z kościołem rzymsko katolickim ustanawiając siebie głową lokalnego kościoła angielskiego, co pośrednio Bóg wykorzystał do chwilowego zaprzestania prześladowań protestantów w Anglii i rozwoju reformacji.

Założyciel kościoła anglikańskiego. Z wiary rzymski katolik, nigdy nie przyjął z wiary teologicznie protestantyzmu, początkowo zwalczał protestantyzm w tym starał się namówić nieskutecznie Erazma z Rotterdamu do intelektualnej opozycji wobec Marcina Lutra, zachował tytuł obrońcy wiary katolickiej. Po rozłamie politycznym z Rzymem, Henryk VIII dał grunt pod rozwój Reformacji w Anglii, zezwalając na użycie w Kościele Angielskim w nauczaniu angielskich przekładów Pisma Świętego.

Gorliwym krzewicielem protestantyzmu był jego krótko żyjący syn Edward VI Tudor.

Advertisement