Benio123o pl Wiki
Advertisement
Hieronim Savonarola

Hieronim Savonarola

Tablica upamiętniająca egzekucję Savonaroli na Piazza Della Signoria we Florencji

Heronim (Girolamo) Savonarola (1452-1498 rok) Reformator, prekursor reformacji protestanckiej we Włoszech, kapłan rzymsko katolicki, dominikanin, męczennik. Głosił niekorzystnie dla kościoła rzymskiego o potrzebie odnowy upadłej moralności kościoła, zaoferowano mu święcenia Kardynalskie w zamian za milczenie i zaprzestanie działalności, odmówił odpowiadając „Jeżeli chcecie dać mi czerwoną czapkę, wezmę czerwoną czapkę krwi za Jezusa Chrystusa zamiast niej".

Przed egzekucją kapłan rzymski powiedział Savonaroli że oddziela go od Kościoła Rzymskiego, Savonarola odpowiedział mu: „Możesz odseparować mnie od Kościoła tutaj, ale nie możesz oddzielić mnie od kościoła tam

Został ekskomunikowany i spalony na stosie po powieszeniu przez Kościół Rzymsko Katolicki w 1498 roku. Wcześniej 8 września 1495 roku papież ogłosił Savonarolę fałszywym prorokiem i zakazał mu głoszenia kazań, następnie Savonarola został po zamordowaniu zrehabilitowany przez Rzym, oczyszczając go z zarzutów mimo uprzedniej sprzecznej decyzji. Teolodzy rzymscy stwierdzili później że Papież popełnił błąd.

Chwilowo był faktycznym przywódcą Florenckiej republiki. Savonarola zbyt skrajnie starał się narzucić moralną odnowę Florenczyką, którą sam zbyt skrajnie pojmował. Uznawał między innymi że kobiety współżyjące z mężami w pozycji siedzącej posiadają "psychologie kurew", nienawidził gier w karty.

Jedyną zasługą Platona i Arystotelesa jest to, że stworzyli mnóstwo argumentów, którymi możemy się posługiwać przeciwko heretykom. I oni jednak, podobnie jak inni filozofowie, dostali się do piekła. Stara baba więcej wie o świętej wierze niż Plato. Dla sprawy wiary byłoby pożądane spalenie wielu książek uchodzących skądinąd za pożyteczne. Kiedy nie było jeszcze tylu książek, tylu argumentów rozumowych [ragioni naturali] i dysput, wiara rosła szybciej niż obecnie.

- Heronim Savonarola, Adam Ostrowski, "Savanarola", 1974 rok, strona 161

"Spójrzcie na tych dzisiejszych dostojników: myślą jedynie o sprawach doczesnych, troska o dusze obca jest ich sercu. W pierwszych latach istnienia Kościoła kielichy były z drzewa, a dostojnicy ze złota; dzisiejszy Kościół ma kielichy ze złota i dostojników z drewna…"

- Heronim Savonarola, Pierre Pierrard, "Historia Kościoła katolickiego", przeład - Tadeusz Szafrański, Instytut Wydawniczy Pax, Warszawa 1981 rok, strona 171

Teraz oświadczam, że ten Aleksander nie jest papieżem i za takiego nie może być uważany. Pomijając nawet jego najobrzydliwszy grzech symonii, przez który kupił sobie tron papieski, oraz fakt, że każdemu sprzedaje beneficja kościelne, stwierdzam, że nie jest on chrześcijaninem i nie wierzy w istnienie żadnego Boga.

Advertisement