Benio123o pl Wiki
Advertisement

W odpowiedzi na Rewolucjonizm Thomasa Muntzera Anababtysta Jakub Hutter stworzył ruch religijny Huterytów czyli Anababtystów podążajacych za nauczaniem Jakuba Huttera . Hutter głosił absolutny pacyfizm . Głosił on, że są niczym Arka, która musi trwać w grzesznym świecie trzymajac się razem w koloniach.

Założona przez niego gmina zrzeszała około 600 Anabatystów. Jego gmina została jednak całkowicie zniszczona przez Katolików, a on sam został aresztowany 01 grudnia 1535 i przewieziony do Innsbrucku gdzie był torturowany. Natomiast w 1536 spalono żywcem jego oraz jego żonę i około ponad 360 członków zboru.

Huteryci uciekli przed prześladowaniami na Czechy, Węgry i w końcu na Teren Ukrainy gdzie w 1871 władze carskie wobec odmowy przez Huterytów służby wojskowej zmusiły ich do emigracji.

Grupa ponad 400 Ostatnich Członków Huteryckich popłyneła do USA gdzie zostali zapewnieni przez Prezydenta Granta, że Ameryka nie ma zamiaru angażować się w żadną wojnę. Jednak po wybuchu I wojny światowej w 1914 roku Amerykanie zmuszali siłą Huterytów do wcielenia do armii. W obliczu prześladowań z powodu odmowy Huteryci uciekli do Kanady gdzie żyją do dziś.

Huteryci żyją w zakładanych przez siebie koloniach. Utrzymują się z uprawy roli. Ich przyrost naturalny stał się wręcz legendarny. Na jedną Huterytkę przypada średnio około 10-cioro dzieci co sprawiło że obecnie Huteryci zakładają swoje kolonie w wielu miejscach na ziemi żyjąc w samowystarczalnych, zamkniętych enklawach.

Advertisement