Benio123o pl Wiki
Advertisement

Irlandzki mit rzymsko katolicki jest irlandzką formą rewizjonizmu historycznego nauczaną przez irlandzkich rzymskich katolików, kreujący Irlandzką historie jako rodzime rzymsko katolicką i zobowiązaną do obrony wiary rzymskiej przed protestantyzmem Angielskim będącym najeźdźcą Irlandii. Rodzimość rzymsko katolickiej wiary według mitu jest gruntowana na Świętym Patryku w V wieku. Irlandii jako narodzie broniącym wiary rzymsko katolickiej przeciwko protestantyzmowi jako odwiecznego zagrożenia Irlandii na inwazji Henryka VIII Tudora.

Henryk II Plantagenet

Henryk II Plantagenet

Papież Hadrian IV

Papież Hadrian IV

Obie fałszywe koncepcje są nieugruntowane historycznie, Święty Patryk Irlandzki nie był rzymskim katolikiem, sama Irlandia opierała się rzymskiemu katolicyzmowi aż do VII wieku gdy w pełni przyjęła rzymski katolicyzm. Rzymsko katolickość Patryka nie posiada żadnych dowodów historycznych.

Początek konfliktu Angielsko-Irandzkiego został w pełni poparty i wymuszony przez Papieża Kościoła Rzymsko Katolickiego Hadriana IV, żądając i wymuszając pod groźbą ekskomuniki w razie odmowy, dokonanie inwazji na Irlandię królowi Henrykowi II Plantagenetowi, który podbił Irlandię w 1171 roku.

Henryk VIII Tudor nigdy nie wyznawał protestantyzmu a rzymski katolicyzm, zachowując nawet po politycznym rozłamie z Rzymem tytuł obrońcy wiary, i narzucił swoją wersję anglo-katolicyzmu będącego wciąż katolicyzmem Irlandii.

Advertisement