Benio123o pl Wiki
Advertisement

Izaak de la Peyrere - Francuski rzymski katolik, autor książki podważającej wiarygodność zapisu Biblijnego "ludzie przed adamem" wydanej w 1655 roku według którego nowe informacje zebrane w Chinach dowodzą że ludzie żyją na ziemi już od około 50 tysięcy lat przed narodzeniem Chrystusa, w opozycji do tradycyjnej daty księgi rodzaju około 4 tysiąca lat przed Chrystusem. Pochodził z żydowskiej rodziny nawróconej na kalwinizm. Podważał globalny potop, odnosił opis Biblijny jako nie mówiący o całej ludzkości ale tylko obszarze Izraela w raz Adamem i stworzeniem świata, negował autorstwo Mojżesza w Pięcioksięgu.

Twierdził że zbliża się czas nawrócenia żydów na chrześcijaństwo którzy powrócą do Palestyny pod wodzą króla francuskiego by zacząć ere Mesjańską.

"La Peryrere rozwinął hipoteze istnienia ludzi przed Adamem... w celu zaatakowania kalwinistycznej metody interpretacji pisma według sensu dosłownego."

- Catalouge of Biblical Criticism: Isaac La Peyrere, Men before Adam", Jim Bennett & Scott Mandelbrote

Poglądy La Peyere stały się tak kontrowersyjne że wywołały skandal w którym zarzucono mu herezje pod groźbą kary śmierci której uniknął przez oficjalne nawrócenie na rzymski katolicyzm, pielgrzymkę do rzymu i wstąpienie do zakonu, mimo tego nigdy nie porzucił swoich poglądów a jego dzieła stały się podstawą dla ideologii negujących wiarygodność Biblii.

Advertisement