Benio123o pl Wiki
Advertisement
Biblia Wyclieffa

Biblia Wyclieffa

Reformacja, bardzo krótkie wprowadzenie, Peter Marshall

Lorardowie byli uczniami Angielskiego Teologa i reformatora Kościoła Johna Wycclieffa. Wicliff kazał swoim uczniom iść i głosić słowo ludziom,  jego zwolleników nazywano Lolardami, byli tak skuteczni że mówiło się wówczas iż spośród z pośród dwóch dowolnych osób z poddanych na ulicy w dowolnym mieście Anglii, jedna z nich mogła być Lolardem.

Zarówno jak Wicliff, odrzucali oni doktrynę transsubstancjacji - nauczaniu że katolicki kapłan jest w stanie podczas mszy zmienić opłatek oraz wino, w literalnego Jezusa Chrystusa który jest w nim dosłownie obecny swoją istotą. Rozpowszechniali przekład nowego testamentu Wyclieffa w języku angielskim który przełożył z łaciny.

Byli prześładowani przez więzienie i zabijani przez zwalczający ich kościół rzymski. W 1401 roku zamordowano przez spalenie na stosie lolarda kapłana Williama Sawtreya.

W 14 wieku jeszcze przed rozpoczęciem Angielskiej Reformacji, Lolardzi byli ścigani i paleni na stosach. Jeśli znaleziono przy nich Biblie w przekładzie Wicliffa, to wieszano im jedną na szyi i palono razem z właścicielem.

- Profesor Alan O'Reilly

"W Anglii teolog John Wycliffe sformułował zdumiewająco radykalną krytykę Kościoła jego czasów, zastępując nadrzędnym autorytetem Pisma Świętego autorytet papieski i argumentując, że kler nie powinien mieć świeckiej władzy. Naśladowcy Wycliffe’a zostali wyparci z uniwersytetów, jednak zdołali położyć fundamenty dla podziemnego ruchu heretyckiego lollardów w całym kraju."

- Historyk Peter Marshall, Reformacja: krótkie wprowadzenie, Uniwersytet Łódzki, publikacja; Łódź 2019 rok, strona 14

Advertisement