Benio123o pl Wiki
Advertisement
Maria I Tudor, Krawa Maria

Maria I Tudor, Krwawa Maria

Egzekucja Joanny Grey

Egzekucja Joanny Grey

Spalenie na stosie Thomasa Cranmera

Spalenie na stosie Thomasa Cranmera

Maria I Tudor "Krawa Maria" (1516-1558 rok) - Rzymsko Katolicka królowa Anglii ,tytuł "Krwawej Marii" uzyskała z powodu brutalnych prześladowań protestantów których starała się jako rzymsko katoliczka wytępić mordując około 250 protestantów przez głównie spalanie na stosie. Rządziła w latach 1553–1558. Skazała na śmierć swoją siostrę protestantkę Joanne Grey. Po jej śmierci tron objęła jej druga siostra, protestantka Elżbieta kończąc okres rzymsko katolickich prześladowań ponieważ Maria I Tudor zmarła bezdzietnie mimo spodziewania się ciąży. Jej władza i polityka była nieudolna dla Anglii.

Maria I Tudor wykorzystała neistabilność kraju wywołaną nagłą śmiercią Edwarda VI by objąć tron i sprowadzić Anglie spowrotem do Rzymu.

W 1553 roku z Anglii przed ryzykiem śmierci z powodu represji rzymsko katolickich, zbiegli do Genewy autorzy przekładu Biblii Genewskiej który stał się później najpopularniejszym przekładem Biblii na język Angielski aż do publikacji Biblii Króla Jakuba KJV w 1611 roku. W prześladowaniach protestantów pod jej rządami zostali zamordowani na stosie Thomas Cranmer, John Hooper.

Advertisement