Benio123o pl Wiki
Advertisement

Doktor Matthew Cserhati

Doktor Matthew Cserhati

Mit_99%_podobieństwa_DNA_ludzi_i_szympansów_-_Doktor_Matthew_Cserhati,_Napisy_PL

Mit 99% podobieństwa DNA ludzi i szympansów - Doktor Matthew Cserhati, Napisy PL

Mit 99% podobieństwa DNA ludzi i szympansów - Doktor Matthew Cserhati, Creation Ministries International 2 kwietnia 2020 rok, tłumaczenie - Beniamin Zabój, 9 kwietnia 2020 rok.

Ludzie i szympansy, czy naprawdę mamy 99% podobieństwa genetycznego w naszym DNA? Taki jest nasz temat dzisiejszy.

Witam, jestem Keaton Halley wraz z doktorem Matthewem Cserhati – jednym z naszych nowszych mówców w biurze CMI

Dziękuje wszystkim za wystąpienie w programie

Cieszy nas to że do nas dołączyłeś, jak wiesz naszym dzisiejszym tematem jest rzekome genetyczne podobieństwo ludzi z szympansami, nawet przeciętna osoba wybrana z ulicy słyszała tę tezę że ludzie i szympansy podzielają wspólnie 99% lub 98% naszego DNA.

Będziemy mówić o tym czy jest to prawdą czy fałszem oraz o implikacjach jakie ma to na nasz światopogląd. Więc Matthew, wiesz skąd w ogóle skąd oryginalnie wzięły się takie liczby?

Pierwotnie te liczby zostały ustalone przez badacza Johna Alquista będącego ewolucjonistą, powiedział że jest to oparte na technologi wliczającej hybrydyzację DNA.

To powrót do lat 1970-tych

Tak, to był dekady temu, to była technologia v2

I było to przed tym jeszcze gdy mieli sekwencjonowany ludzki genom lub nawet szympansa

Więc było to oparte nie na technologi sekwencyjnej w której mowa o sekwencji ludzkiego i szympansiego genomu i gdy patrzymy na nowe dane innych badań badawczych to pokazują że sekwencyjnie gdy mówimy o podobieństwach sekwencyjnych otrzymujemy liczby poniżej 96.5%

Nawet tak mało jak 87% lub nawet 70%. Interesujące jest to że gdy dokonali sekwencji genomu szympansa i porównali go z ludzkim to znaleziono wielkie różnice między tymi dwoma genomami.

W rzeczywistości tylko 70% genomu szympansów naprawdę jest równy ludzkiemu genomowi, to bardzo duża przepaść, jest wiele brakujących regionów pomiędzy tymi dwoma genomami.

Jest to bardzo znaczące.

Tak, w rzeczywistości w efekcie tego Matthew co mówisz jest to wręcz miejską legendą że ludzie wspólnie dzielą 99% podobieństwa w swoich DNA, to liczby wciąż przerzucane i każdy „wie” że to jest prawda, podczas gdy jest to mit.

Spójrzmy na ten 1% sekwencji ludzkiego genomu, to 3 biliony par zasad i nawet gdyby ten 1% był prawdą to spójrzmy wciąż na liczby, to odpowiada kilku setkom genów obecnych u ludzi które są przeciwne do genów szympansów, to w rzeczywistości dość dużo.

To może być odpowiedzialne za dość wiele różnic i są znamy ludzi którzy podkreślają podobieństwa ale jednocześnie jest duża liczba różnic między szympansami i ludźmi.

Dla przykładu jeżeli patrzymy na regulacyjne regiony to dowiadujemy się że dla 70%, 1/6 wszystkich regulacyjnych sieci obszarów u ludzi nie występuje u szympansów i w zawierają różne geny pomiędzy szympansami i ludźmi, około 1,400

I dla przykładu około 10% tych genów wywołują różnice w obszarze mózgu, jeżeli spojrzysz na obszar mózgu szympansów i ludzie to są bardzo różne.

Obszary w ludzkim mózgu które które są odpowiedzialne za mowę, które szympansy nawet nie posiadają, jest również bardzo znacząca różnica pomiędzy nami a szympansami.

Tak i jest to oczywiście główny problem jak powiedziałeś; nawet jeżeli przyjmiemy założenie że mamy jedynie 1% różnicy to wciąż mówimy o 30 milionach różnic w literach pomiędzy ludźmi a szympansami.

Ewolucjoniści twierdzą że przypuszczalnie mieliśmy wspólnego przodka 6 milionów lat temu ale czy jest możliwe by osiągnąć tak wiele różnic od tamtego czasu, to długi czasu ale stosunkowo krótki.

6 milionów lat według modelów obecnej genetyki wliczających zajście mutacji – dla nich nawet 6 milionów lat jest niemożliwa dla wystąpienia wszystkich tych mutacji.

Ale możemy również spojrzeć także na największe podobieństwa między genomem szympansów a ludzkim, dla przykładu, jeżeli spojrzymy na chromosom Y, chromosom szympansów Y jest jedynie w połowie wielkości ludzkiego chromosomu Y.

To szokujące gdy to odkryto, chromosom Y są radykalnie odmienne pomiędzy ludźmi a szympansami.

I możemy również mówić o chromosomie numer 2, ewolucjoniści próbują wskazywać na to że chromosom szympansów 2a i 2b odrzuca formę tego o czym oni myślą że jest chromosomem ludzkim numer 2 – myślę że chromosom szympansów 2 b powinien być nazwany chromosomem numer 3 u szympansów.

Ma znaczenie fakt że jako naukowi badacze analizujemy domniemany punkt połączenia między chromosomem 2a i 2b u szympansów które odpowiadają ludzkiemu chromosomowi numer 2 i odnajdujemy wszystkie te regulacyjne i funkcyjne elementy.

Ewolucjoniści domniemają że te dwa chromosomy u szympansów połączyły się w formę pojedynczego chromosomu u człowieka.

Tak i dla świeckiej widowni która może nie wiedzieć nawet czym jest chromosomy – są one jak ciągłe fragmenty DNA i możecie pamiętać z liceum że ludzie posiadają 23 pary chromosomów a szympansy mają 24.

To jedna z różnic w rzeczywistości, mają dodatkowy chromosom w porównaniu do nas.

Dokładnie

Ewolucjoniści twierdzą ze dwa z nich nie u szympansów ale u wspólnego przodka pomiędzy szympansami a ludźmi, mówią że małpy miały 23 pary chromosomów i dwa z nich połączyły się by uformować chromosom numer 2

To jest to co oni mówią, ale po bliższym zbadaniu dowiadujemy się że to domniemany punkt połączenia się tych dwóch chromosomów nie jest funkcjonalny jak są funkcjonalne elementy w tym obszarze co oznacza że to naprawdę nie zgadza się z ideą że dwa chromosomy kończą się losowo i łączą się

Wiemy że połączenie chromosomów może mieć miejsce w naturze, są bardzo rzadkie w naturze ale koniec końców połączenie będzie bardzo...

W rzeczywistości takie rzeczy widzimy w raku który nie pomaga organizmowi

Dobrze, widzieliśmy wiele więcej o tym, nie możemy wejść teraz głębiej w fuzję chromosomową, jest to gorąco kwestionowany obszar między kreacjonistami a ewolucjonistami, powinniśmy porozmawiać trochę o tym jakie podobieństwach.

Ewolucjoniści twierdzą że podobieństwa dwóch organizmów na poziomie DNA przypuszczalnie dowodzą że mamy wspólnego przodka skoro podzielamy te same sekwencje.

Patrząc na 99% podobieństwa do szympansów, ta liczba jest bardzo kwestionowana przez różne grupy które pokazują różne statystyki, ale mamy również 50%-owe podobieństwo do bananów lub posiadamy również wspólnego geny z drożdżami, czy to czyni nas pół-bananami lub pół-drożdżami?

To brzmi niedorzecznie, ale mam na myśli to że to ponownie obszar korelacji która nie dowodzi przyczyny, że może być inne wytłumaczenie stojące za podobieństwami, innym możliwym wytłumaczeniem jest to że mamy tak wiele wspólnych genów z szympansami po prostu dlatego że spożywamy tę samą żywność przez co potrzebujemy podobnych enzymów by rozbić tą żywność.

Więc po prostu strukturalnie jesteśmy bardzo podobni – jesteśmy oboje ssakami, mamy ten sam rodzaj szkieletu.

I oczywiście Bóg mógł użyć genów jako zaprojektowanych elementów by stworzyć ludzi i szympansy które są strukturalnie podobne, oczywiście mam na myśli to że jeżeli ewolucja jest prawdą to musimy pokazać jak losowe mutacje mogą doprowadzić do tych wszystkich różnic same przez siebie.

I jak zostało już wspomniane jest wielki problem w związku z otrzymaniem w takiej ilości czasu w której domniemamy oddzielenie się od naszego wspólnego przodka szympansów w 6 milionów lat, więc jest to nie wystarczająca ilość czasu by uzyskać od tego czasu tak wiele różnic.

Nie zapominajmy również tego że mutacje, losowe zmiany w DNA; nie możesz wpisać książki w inną książkę, powiedzmy że jeżeli chcemy przepisać jedną książkę w drugą to sama zmiana już obecnych liter na inne tego nie dokona.

Tak, więc mutacje są przygnębiająco szkodliwe.

To oczywiście oznacza że geny zawierają informacje i zostały zaprojektowane inteligentnego stwórce który jest Bogiem Biblii.

Co byś powiedział na argument który mówi o tym że gdy patrzymy na różnice pomiędzy ludźmi a szympansami nie na poziomie genetycznym ale na poziomie fenotypu i naszego zachowania...

Dokładnie, ponownie; możemy podkreślić różnice pomiędzy ludźmi a szympansami: ludzie posiadają zdolność mowy, szympansy są zdolne nauczyć się repertuaru słów ale gdy je naśladują a które zostały uprzednio je nauczone przez ludzi, to szympansy w eksperymentach mogą robić to co papugi naśladując słowa.

Nie oznacza to że szympansy mogą użyć jakiejkolwiek gramatyki.

Posiadają jakiś poziom zdolności komunikacji ale nie taki sam jak ludzki.

Używają jedynie pojedynczych słów w przeciwieństwie do zdań, my posiadamy również sztukę, abstrakcyjne myślenie.

Posiadamy kreatywność i oczywiście oddajemy cześć Bogu czego zwierzęta nie są w stanie zrobić, więc są masywne różnice między zwierzętami, nawet najbystrzejsze zwierzęta; ptaki i delfiny, szympansy i tak dalej.

One nie mogą nawet przekroczyć granicy by zbliżyć się do ludzi, jest wiele dowodów które pokryliśmy i myślę że możemy użyć to jako chrześcijanie by świadczyć naszym przyjaciołom.

Absolutnie, tak jak powiedzieliśmy, każdy z nas słyszał to twierdzenie że szympansy i ludzie posiadają 99%-owe podobieństwo i mogą być zainteresowani rozmową która otworzy dla nich drzwi na ewangelie, by dzielić ją z ludźmi, że pisma są prawdą, że świadectwo Biblijne jest poprawne.

Dokładnie, myślę że to pokazuje nam że nowe dowody naukowe naprawdę dowodzą na rzecz Biblii która jest przeciwna Ewolucji, że ten mit który krążył tak długo, myślę że musi być odłożony, że prawdą jest że zostaliśmy stworzeni na Boże podobieństwo i jesteśmy bardzo oddzieleni od zwierząt.

Nie ma ciągłości pomiędzy nami szympansami i ludźmi, ponownie wskazując na różnice przeciwne podobieństwom.

Innym punktem który powinniśmy uczynić Matthew jest to że naukowcy których wspomniałeś, którzy byli ewolucjonistami; doktor John Alquist, on był jednym z tych ludzi którzy dali nam tę liczbę 99% , on również stał się biblijnie wierzącym kreacjonistą.

Tak, i pracowałem z nim wcześniej.

Przeprowadziliśmy z nim także wywiad w naszym magazynie kreacjonistycznym więc jeżeli ludzie chcą zobaczyć te zawartość to niech udadzą się do Creation Magazine.

Myślę że to również pokazuje jak te dowody przekonują także wysoko poziomowych naukowców, wielu zaawansowanych naukowców wliczając mnie samego gdy stajemy naprzeciw dowodów, jedynie zbieramy je wszystkie razem i widzimy że Biblia jest lepiej poparta w przeciwieństwie do ewolucjonizmu.

I sam doktor Alquist uznaje te dowody odnośnie podobieństwa ludzi z małpami za zgodne z jego biblijnym światopoglądem, ludzie którzy chcą mieć dostęp do wywiadu z doktorem Alquistem; dajemy do niego link w opisie (również w opisie wersji spolszczonej) a także do naszych innych artykułów związanych z treścią o której dziś dyskutowaliśmy.

Jeżeli doszliście do końca tego odcinka to gratulujemy, dziękuje za dołączenie do nas, była to fascynująca rozmowa Matthew.

Dziękuje bardzo

I jeżeli jesteście usatysfakcjonowani obecną zawartością to mam nadzieje że pomożecie wypromować ten podcast by był szerzej rozpowszechniony do innych, dziękuje za wysłuchanie.

Advertisement