Benio123o pl Wiki
Advertisement

Naaman - Trędowaty dowódca wojsk króla Syrii, żyjący w czasach starego testamentu. Posiadał renome i respekt u swojego króla, poważanie w wojsku. Opisany przez Biblie w II Królewskiej 5:1 jako dzielny wojownik.

Syryjczycy podczas jednej z wypraw uprowadzili z Izraela dziewczynkę, którą zniewolili słóżąc osobiście żonie Naamana. Dziewczyna powiedziała Naamanowi o tym że w Izraelu znajduje się prorok który może uzdrowić go z jego choroby.

Naaman ze względu na to co powiedziała mu zniewolona dziewczynka, poprosił króla Syrii aby zgodził się na jego wyjazd do Izraela. Syria i Izrael byli we wrogim stosunkach, król Syryjski jednak tak bardzo cenił wartość swojego dowódcy wojsk że wysłał list do króla Izraela z prośbą o przyjęcie swojego generała.

Na to król Syrii odpowiedział: Idź, jedź tam, a poślę list do króla Izraela. Wyruszył więc i wziął ze sobą dziesięć talentów srebra, sześć tysięcy syklów złota i dziesięć szat na zmianę.

- II Królewska 5:5

Prorokiem który wówczas działał w Izraelu był Elizeusz, król Izraela uważał że list od króla Syrii jest prowokacją, ale Elizeusz powiedział królowi Izraelskiemu że ten ma się zgodzić na jego przyjazd.

Naaman przybył z rydwanem jak przystało na dowódcę przed dom proroka Elizeusza. Prorok wysłał do Naamana posłańca z poleceniem, że ma się obmyć 7 razy w rzece Jordan, wówczas zostanie uzdrowiony.

Naaman się zdenerwował, myślał że Elizeusz przyjdzie do niego osobiście i uzdrowi natychmiast, nie miał zamiaru wchodzić do Jordanu. Uznał że rzeki Izraela są gorsze od tych które posiadają w Syrii.

Słudzy Naamana powiedzieli mu, że prorok nie kazał zrobić nic wielkiego, przekonali Naamana że można spróbować to zrobić.

Elizeusz odmawia przyjęcia darów Naamana

Naaman obmył się 7 razy w Jordanie, zyskując ciało czyste, zdrowe i młodę jak u małego dziecka, całkowicie zostając uzdrowiony z trądu. Powrócił do Elizeusza z całym orszakiem i wyznał że nie ma Boga poza Bogiem Izraela, przyjmując wiarę Izraelską. Nalegał on aby Elizeusz przyjął od niego dary w podziędze za jego uzdrowienie, ale prorok Elizeusz nie chciał ich i odmówił.

Dowódca Syryjski powiedział że ma teraz problem, ponieważ on wierząc teraz w Boga Izraela, słóży królowi który słóży obcym bogom. Naaman prosił za to o przebaczenie.

Jednak w tej sprawie niech PAN przebaczy twemu słudze: gdy mój pan wchodzi do świątyni Rimmona, aby tam oddać pokłon, a opiera się na moim ramieniu, wtedy i ja kłaniam się w świątyni Rimmona. Gdy więc ja się kłaniam w świątyni Rimmona, niech PAN przebaczy twemu słudze w tej sprawie.

- II Księga Królewska 5:18

Prorok nie potępił Naamana za to, najwidoczniej dlatego że skruszył się i uznał że to co musi robić jest złe, prorok nakazał iść Naamanowi w pokoju.  

Jeden z sług Elizeusza, widząc że sam prorok nic nie wziął, pobiegł za Naamanem i skłamał, że synowie proroka właśnie przyszli i potrzebują darów. Naaman dał więcej owemu słudzę niż ten nawet prosił i odjechał do siebię.

Owy sługa oszukał Naamana o czym ten nie wiedział. Okłamał następnie Elizeusza że nigdzie nie był, a prorok wiedząc że poszedł wyzyskać Naamana na dary których przyjęcia odmówił, sprawił że owy kłamliwy sługa sam stał się trendowaty.

Niedługo później, doszło do wojny pomiędzy Syrią a Izraelem, opisywanej w II Księdzę Królewskiej. Rola Naamana nie jest znana w tym konflikcie.

Jezus Chrystus w Ewangelii Łukasza  4:27, wspomina Naamana.

I wielu było trędowatych w Izraelu za czasów proroka Elizeusza, jednak żaden z nich nie został oczyszczony, tylko Naaman Syryjczyk.

- Jezus Chrystus, Łukasza 4:27

Advertisement