Benio123o pl Wiki
Advertisement
Papież Bonifacy VIII

Papież Bonifacy VIII

Papież Bonifacy VIII - Pontyfikat od 1294 do 1303 roku. Autor Buli Unam Sanctum z 1302 roku przez którą popadł w konflikt z królem Francji Filipem IV Pięknym, który oskarżył Papieża Bonifacego VIII o pedofilie, bluźnierstwo, kontakty z diabłem, zamordowanie Celestyna V, jedzenia mięsa w piątek w okresie postu, kupczenie godnościami kościelnymi i herezje.

Bulla Uncam Sanctum (1302 rok) stwierdzała że niezależność władzy świeckiej od duchowej jest "herezją manichejską", poza Kościołem katolickim nie ma zbawienia ani odpuszczenia grzechów, jeśli władza ziemska błądzi, powinna być osądzona przez władzę duchową, a jeśli najwyższa władza duchowa błądzi, jej sędzią może być tylko Bóg, nie człowiek, posłuszeństwo biskupowi Rzymu jest konieczne do osiągnięcia zbawienia.

Ogłaszamy, mówimy, definiujemy i twierdzimy, że absolutnie konieczne do zbawienia każdej istoty ludzkiej jest posłuszeństwo wobec biskupa Rzymu.

- Papież Bonifacy VIII Bulla "Unam Sanctam", 1302 rok, tekst angielski Bulli Unam Sanctum

Król Filip IV Piękny wysłał 1600 zbrojnych celem aresztowania Papieża Bonifacego żądając by ustąpił ze swojego urzędu, gdy odmówił, jeden z lojalistów króla Filipa Sciarra Colonna uderzył Papieża pięścią w twarz.

Sciarra Colonna Uderza w twarz Papieża Bonifacego VIII

W "Boskiej Komedii"  Dantego Alighieriego, Bonifacy VIII został nazwanym księciem nowożytnych faryzeuszy, znajdując się w najniższych kręgach piekła razem z Papieżami Mikołajem III oraz Klemensem V.

Od papieża Bonifacego VIII wzięło się powiedzenie „Przyszedł jak lis, rządził jak lew, zdechł jako pies” (łac. Intravit ut vulpes, regnavit ut leo, mortuus est sicut canis.)

Advertisement