Benio123o pl Wiki
Advertisement
Papież Grzegorz XVI

Papież Grzegorz XVI

Papież Grzegorz XVI - Papież kościoła rzymsko katolickiego od  2 lutego 1831 do 1 czerwca 1846 roku, poprzednik papieża Piusa IX.

Autor encykliki Mirani vos z 15 sierpnia 1832 roku potępiającej wolność sumienia i obarczając ją inwektywami. Potępił również stowarzyszenia Biblijne. Był ostatnim papieżem za którego w Rzymie wciąż działała potajemnie rzymsko katolicka inkwizycja, co zostało ujawnione przypadkiem po zdobyciu Rzymu przez włoskich rewolucjonistów generała Garibaldiego, który wystawił piece inkwizycji z lochów na widok publiczny w których dokonywano egzekucji. Później inkwizycja wykonywała wyroki śmierci jeszcze w Ameryce Południowej na terenie Meksyku przez murowanie ludzi żywcem.

"Z tego to zatrutego źródła indyferentyzmu pochodzi owa fałszywa i absurdalna maksyma, albo raczej majaczenie, że wolność sumienia winna być nadana i zagwarantowana każdemu. Błąd ten należy do najbardziej zaraźliwych, a drogę mu przeciera owa wolność wyrażania opinii, absolutna i bez ograniczeń, która, dla zniszczenia Kościoła i państwa, wszędzie się szerzy, a którą pewni ludzie, przez swoje zuchwalstwo nie boją się przedstawić jako korzyść dla religii."

- Encyklika Mirani vos, 1832 rok, Papież Grzegorz XVI

"Obecny papież Grzegorz XVI i jego poprzednik Papież Leon XII potępili wszelkie stowarzyszenie Biblijne ogłaszając że wydawane przez nich Biblie przeszktałciy Ewangelie Chrystusową w ludzką Ewangelie, albo jeszcze gorzej; w ewangelie diabelską."

- Historyk John Dowling, "The Burning of the Biblies", strona 15

Advertisement