Benio123o pl Wiki
Advertisement
Południowa Konwencja Baptystyczna

Południowa Konwencja Baptystyczna (Southern Baptist Convention) - Największa Amerykańska denominacja protestancka wyznająca baptyzm. Posiada około 14,8 miliona członków (2010 rok). Została zorganizowana w 1845 roku po podziale z północnymi baptystami w kwestii stosunku do niewolnictwa w Stanach Zjednoczonych. Obecnie posiada 47, 500 zborów.

Denominacja jest antyaborcjonistyczna, przeciwna ordynacji kobiet, uznaje homoseksualizm za grzech. Rozwód poza biblijnymi podstawami jest uznany za grzech. Małżeństwa tej samej płci są odrzucane jako grzech. Istnieje w niej trend wyzwania do całkowitej prohibicji alkoholu jako słusznego stylu życia.

Wyznaje zbawienie z łaski przez wiarę; wieczne bezpieczeństwo zbawionego. Zbawienie poprzez nowo narodzenie. W konwencji istnieją kongregacje kalwinistyczne w małym stopniu, tylko 16 % (2012 rok) przyjmuje 5 punktowy kalwinizm, w większości baptyści konwencji są nie-kalwinistyczni. Bezgrzeszny perfekcjonizm jest odrzucony. Chrzest Duchem Świętym następuje w momencie zbawienia wierzącego poprzez nowo narodzenie. Dwa obrządki wieczerzy i chrztu wierzących przez zanurzenie.

W denominacji jest obecny dyspensacjonalizm. Konwencja w całości przyjmuje pre-milenializm. Przyjmowany jest pre-trib rapture, pochwycenie przed Wielkim Uciskiem. Oficjalnie utrzymywany jest kreacjonizm, w większości dominuje kreacjonizm młodej ziemi. Konwencja jest w większości cesacjonistyczna, reszta kontynualistyczna, tylko wyjątki przyjmują charyzmatyczną teologie; sam ruch jest anty-charyzmatyczny.

Mimo osadzonej silnej biblijnie chrześcijańskiej teologii i właściwej doktryny, denominacja słabnie w jej praktyce w raz z czasem popadając w nominalizm.

Advertisement