Benio123o pl Wiki
Advertisement

Antysemityzm w Polsce był podstawą ideologi Patriotycznych ruchów katolickich od czasów przywrócenia niepodległości Polski. II Wojna Światowa i atak Antysemiskich Nazistowskich Niemiec na Polske nie zmieniło tego stanu rzeczy.

Katolicka Gazeta "Przewodnik Katolicki - pismo ilustrowane dla katolickich rodzin" wydawna w Polsce, jawnie dysryminowała i nauczała nienawiści do Żydów w czasie międzylecia wojennego. Gazeta ta, istnieje do dziś.

„W niedziele handel róbcie sobie w Palestynie, więc jazda Żydy z Polski, nim ten rok upłynie”

- Przewodnik Katolicki, pismo ilustrowane dla katolickich rodzin, 1933, Poznań 1 Stycznia

Nie zapomnę owego wieczoru w jednym kibcu około 15 km na zachód od Jerozolimy. Jako przewodnik podróży zebrałem grupę po kolacji na krótkie nabożeństwo. Przyłączła się do nas pewna liczba innych gości , wśród nich także Żydzi. To mi odpowiadało . Przeczytałem niektóre miejsca ze Starego Testamentu i pokazałem ich wypełnienie w się w Nowym Testamencie. Nagle jedna , pochodząca z Warszawy Żydówka , zawołała z wewnętrznego wzruszenia: "Czytałam Nowy Testament i mogłabym wierzyć, że Chrystus jest naszym Meszjaszem, gdyby nie był katolikiem, ponieważ Polacy, którzy są tak katoliccy, wyrządzili nam tyle cierpień, " Byliśmy wszyscy zaskoczeni. Potem wyjaśniłem jej: "Mesjasz nie jest katolikiem. ON przyszedł w ciele jako Zbawiciel. Także Maria nie była katoliczką." Tego nie mogła pojąć.

- Branhamista Edwald E. Frank, "Tradycyjne Chrześcijaństwo", Rodział 1, Strona 12-13

W 14 na 15 miejscowości kapłani nie dość, że nie protestowali i nie powstrzymywali narastającej przemocy, to zachęcali miejscową ludność do antysemityzmu. A można było tak zadziałać, aby wybuchów nienawiści, które później następowały, albo uniknąć, albo chociaż zminimalizować ich skutki. Przywódcy duchowi nie protestowali. To nie koniec. Ksiądz Dołęgowski z Radziejowa nie tylko nie protestował, ale wręcz nawoływał do rozprawienia się z żydowskimi mieszkańcami miasteczka. Jedynie ksiądz Czarkowski z Brańska zachował się inaczej. Ten przedwojenny narodowiec umiał się przeciwstawić wybuchom nienawiści i, choć w okolicznych lasach zabijano setki Żydów, to jednak nie doszło do jednorazowego, zbiorowego mordu, prawdopodobnie właśnie dzięki jego postawie. W Brańsku zresztą też później odznaczono Sprawiedliwych wśród Narodów Świata.

To pokazuje, że gdyby kapłani byli bardziej zaangażowani i w okresie międzywojennym tonowali nastroje nacjonalistyczne oraz przeciwstawiali się mowie nienawiści, nie dochodziłoby tak łatwo do pogromów w opisywanych miejscowościach. "

- Mirosław Tryczek, autor "Miast Śmierci", cytowany przez Chidusz, Magazyn Żydowski, "Nie tylko w Jedwabnem płonęła stodoła", 15 Listopada 2015 roku

Antysemityzm za II RP[]

'

Adam Dobrzyński

Adam Dobrzyński

'Adam Dobrzyński , Katolicki Polski Patriota , czczony przez Polskich Patriotów w czasach współczesnych za Antysemityzm , zorganizował marsz na Myślenice , której celem było atakowanie Żydów , rabowanie ich posiadałości oraz niszczenie synagog . Dzięki nieudolności bojówek , zostali pokonani przez policję .

" Gniewnym wyrostką podabało się to że nie trzyma języka na wodzy , i jest gotów od słów przechpodzić do czynów . Więkrzość przedwojennych nacjonalistów tylko mówiła o tym , że Żydów trzeba się z Polski pozbyć . Dobrzyński tym czasem zwoał posłuszne sobie bojówki i na czele piędziesięcio osobowej bandy , napadł na podkrakowskie Myślenice . "

- Focus Historiia , Numer 4 (118) , 2017 " Niepokonani Słowianie " , Strona 82

" Gdy Doboszyński uznał, iż żydowskie sklepy są wystarczająca zdemolowane nakazał zbiórkę, po czym udał się wraz z wybraną przez siebie 10- osobową grupą do mieszkania starosty myślenickiego Antoniego Basary. Przywódca nakazał swoim ludziom, by zniszczyli to mieszkanie, jednak absolutnie nic nie grabili. Nacjonaliści wyważyli drzwi i rozpierzchli się po pokojach rąbiąc siekierami cały dobytek. Starosta, człowiek – co często podkreślała prasa narodowa- bez średniego wykształcenia, ukrył się wraz z swoją gospodynią Kunegundą Turek w komórce obok kuchni. Na pytanie czy jest starostą, mężczyzna stwierdził, iż Basara jest w  Jordanowie, co gospodyni potwierdziła, kłamiąc, że mężczyzna obok to tylko gość, krewny Antoniego Basary. Odchodząc Doboszyński powiedział: „Proszę przekazać panu staroście, że przyszliśmy mu odpłacić za opiekę nad Narodowcami”.

Po wyjściu z mieszkania starosty grupa Doboszyńskiego wtargnęła do jeszcze jednego sklepu, z którego zabrali lemoniadę, cukierki i bułki. Po części je skonsumowaną, resztę rozdano kilku mieszkańcom, którzy zaczęli pojawiać się na myślenickim rynku.

Zatrzymano również strażnika miejskiego Władysława Święcha , uwalniając dopiero trzy kilometry od miasta, maszerując w stronę Drogini. Cała akcja w Myślenicach trwała godzinę, z miasta ludzie Doboszyńskiego wyszli więc, o  godzinie 4.30. Przy moście na Rabie, czekała na nich furmanka z zakupioną wcześniej przez Doboszyńskiego żywnością i paczkami papierosów. "

- Nacjonalista.pl , Portal ONR-u , " Bartosz Biernat: Marsz Myślenicki " , 9 lipca 2012

Antysemityzm Podczas II Wojny Światowej[]

Podczas II Wojny Światowej , Polskie NSZ - narodowe siły zbrojne , były odpowiedzialne za prześladowania oraz Morderstwa na żydach , będąc ugruntowanym na antysemityźmie .

"Liczne tysiące machabeuszy siedzą po lasach, skąd wraz z dywersantami sowieckimi i bandytami rabują i mordują ludność polską, odznaczają się przy tym szczególnym okrucieństwem, iluż wreszcie Żydów przechowują u siebie Polacy, nie pomni, jak strasznie się w ten sposób narażają, nie pomni, że ukryty przez nich Żyd bez skrupułów ich zdenuncjuje w razie przechwycenia na innym terenie i pierwszy by naprowadził na swoich dobrodziei siepaczy GPU, gdyby ci wtargnęli do Polski. Jeszcze bardzo poważnymi siłami dysponuje żydostwo na terenie Polski. Stwierdzenie to jest tym ważniejsze, że wielu z nas słysząc na temat mordów żydowskich wyolbrzymione plotki, już wierzyło, że problem żydowski został zażegnany, niebezpieczeństwo żydowskie nie istnieje, że wolno z łezką w oku żegnać “naród wybrany” (…).

Naród polski domaga się usunięcia spośród siebie przeklętych przybłędów i z tych przyczyn nie może im współczuć, gdy ulegają tępieniu. (…)

Musimy pamiętać, że niebezpieczeństwo żydowskie wciąż nam zagraża, że wcale ono nie osłabło, a raczej spotężniało, a każdy Żyd utajony na naszych ziemiach groźniejszy jest, niż stu jego współplemieńców z czasów przedwojennych. "

- Polskie Pismo " Placówka " , 23 Stycznia , 1943

ZBRODNIE POLSKIEGO NSZ POPEŁNIONE NA ŻYDACH 

Październik 1942, Lasy Kraśnickie – oddział Narodowej Organizacji Wojskowej, który wszedł później w skład kraśnickiego NSZ wymordował 40 Żydów zbiegłych z obozu na Lipowej w Lublinie. Żydzi ukrywający się w bunkrach będący byłymi żołnierzami Wojska Polskiego zostali obrzucani granatami. (Dariusz Libionka, Narodowa Organizacja Wojskowa i Narodowe Siły Zbrojne wobec Żydów pod Kraśnikiem – korekta obrazu, w: Zagłada Żydów. Studia i Materiały R. 2011, nr. 7; Warszawa 2011)

1943, Staszowo – oddział NSZ Wiktora Sytego „Lisa” zaatakował dwa gospodarstwa. Z jednego wyciągnięto 4 Żydów, których rozstrzelano w drugim znaleziono rodziców z trzyletnim dzieckiem. Rodzice zginęli uciekając, dziecko nie wiadomo. (ZARYS KRAJOBRAZU. Wieś polska wobec zagłady Żydów 1942–1945, Warszawa 2011)

1943, Klimentów – NSZ-towiec zdenuncjował 3 ukrywających się Żydów u Jana Miłobędzkiego. Zostali zamordowani. (ZARYS KRAJOBRAZU. Wieś polska wobec zagłady Żydów 1942–1945, Warszawa 2011)

1943, Wierzbica – Oddział NSZ dowodzony przez Wacława Proszowskiego zamordował ukrywającą się Żydówkę. Strzelał Stanisław Misterkiewicz. (ZARYS KRAJOBRAZU. Wieś polska wobec zagłady Żydów 1942–1945, Warszawa 2011)

1943, Aleksandrów – NSZ zamordowały 8 Żydów oraz Polaka, który ich ukrywał. (RAAP, 3.IV.1944 nr 4 s.13)

Luty-maj 1943 – Zakrzówek – oddział NSZ Zub-Zdanowicza zamordował 4-osobową rodzinę żydowską Anklów ukrywającą się u niejakiej Spryszakowej, zamordowani zostać mieli za pomocą siekier. Bystrzyca – 7 członków rodziny Erlichów (4 mężczyzn, dwie kobiety i 12-letnie dziecko) ukrywających się u Józefa Małka, Majorat – 3 osób (kobiet w wieku od 15 do 20 lat) z rodziny Brennerów ukrywającej się u Adamczyków. Rudniki – zamordowana została kobieta narodowości żydowskiej o imieniu Rojza. Pochodziła z Zakrzówka, wcześniej została zgwałcona.

9 marca 1944 – Petrykozy: Oddział NSZ “Las” zabił dwóch ukrywających się Żydów z Opoczna. Wcześniej brutalnie pobito małżeństwo, które ich ukrywało. Tego samego dnia w Pomykowie ten sam oddział zabił pięć osób w tym dwie kobiety za współpracę z “bandytami”. Dwoje miało być powiązanych z AL, reszta “nie wiadomo”. (Nazarewicz R., NSZ a Gestapo w dystrykcie Radomskim. Wspólny cel, w: Polityka nr 46 z 14.11.1992)

sierpień 1944 – Powstanie Warszawskie – Chaim Goldstein był naocznym świadkiem zastrzelenia z bliskiej odległości jednego ze swoich towarzyszy z oddziału ubranego w pasiak z Gęsiówki. Oddział odpoczywał wtedy na Mławskiej na Starówce. Po akcji zbrojnej oddziału podczas którego kilku Żydów poległo Goldstein i Edelman sprawdzali straty, ogień do powstańców otworzyli znowu NSZ-towcy krzyczący: „Nam nie potrzeba walczących Żydów! Wszystkich należy zabić! Śmierć Żydom!”. Bronislav Anlen opisuje „rozprawę” nad złapanym więźniem Pawiaka i Gęsiówki i ranną Żydówką na noszach. Oboje byli „sądzeni” przez NSZ-towców pod zarzutem szpiegostwa. Zostali rozstrzelani. (Edward Kossoy, Żydzi w Powstaniu Warszawskim)

27 maja 1945 – Przedborze: Oddział NSZ Władysława Kołacińskiego „Żbika” dokonał uprowadzenia dziewięciorga ocalałych z holocaustu Żydów w tym jednej kobiety i dziecka. Zostali rozstrzelani w lesie. (D. Engel, Patterns of a Anti-Jewish Violence in Poland, 1944-1946, “Yad Vashem Studies”, vol. 26, 1998)

20 czerwca 1945,  Żelechów: Bojówka NSZ dokonała napadu na dom w którym przebywała grupa ocalałych z Holocaustu Żydów. Zamordowani zostali Salomon Epner, Perla Fajgezucht oraz Saba Edelman. Jedna osoba zdołała uciec, druga – kobieta w ciąży cudem przeżyła postrzał. Trzecia ukryła się. [https://zolnierzeprzekleci.wordpress.com/zelechow/ ]

Advertisement