Benio123o pl Wiki
Advertisement
Fokas, cesarz bizantyjski 570-610

Fokas, cesarz bizantyjski 570-610

Papież Bonifacy III

Papież Bonifacy III

Papiestwo kościoła rzymsko katolickiego zostało ustanowione oficjalnie w 606 roku po Chrystusie gdy cesarz bizancjum Fokas nazwał papieża Bonifacego III "biskupem powszechnym nad wszystkimi kościołami chrześcijańskimi". Fokas panował w bizancjum przez 8 lat w latach od 602 do 610 roku.

Fokas był żołnierzem armii bizantyjskiej za rządów cesarza Marcyjusza, jednak zbudnotwał się i zaatakował w raz z zbuntowanymi żołnierzami Kontantynopol w 602 roku obalając ówczesnego cesarza. Następnie został sam koronowany na cesarza przez patriarche konstantynopola i rozkazał zamorodować na oczach poprzedniego cesarza Marcyjusza jego pięciu synów oraz brata, a następnie jego samego.

Wieść o zamordowaniu Marcyjusza spodobała się papieżowi Papieżowi Grzegorzowi I który w maju 603 roku wysłał mu pismene gratulację. Fokas prowadził politykę uzania zachodniego kościoła rzymskiego i jego sumpremacji nad wschodem cesarstwa. W 608 roku za zgodą Papieża Bonifacego IV wzniesiono w znajdujacej się w rzymie kolumnie korynckiej złoty pomnik Fokasowi, natomiast Fokas w 609 roku podarował papieżowi Bonifacemu rzymski Panteon.

Ostatecznie polityka uległości i więzi z Rzymem doprowadziła do zbrojnego buntu przeciwko Fokasowi który został ostatecznie obalony i zabity w 610 roku. Okres panowania Fokasa uzyskał reptuację jednego z najgorszych w bizancjum.

Advertisement