Benio123o pl Wiki
Advertisement

Szyizm - Frakcja Islamska powstała po wyborze przez wspólnotę muzułmańską na następce proroka Mahometa Abu Bakara która sprzeciwiła się tej decyzji wierząc że prawdziwym wybranym przez Mahometa był jego kuzyn i zięć Ali i rozpoczęła walkę przeciwko wspólnocie sunnickiej nazywając siebie szyitami. Termin szyita oznacza "być wiernym", w tym znaczeniu szyizm jest w pełni oddany sukcesji Aliego.

Współcześnie głównym centrum i protektorem szyizmu jest szyicki Iran. Najświętszym miastem szyitów po mekkce jest karbala gdzie uznawany przez nich prawowity imam Husajn ibn ali został jako męczennik zamordowany przez żołnierzy Jazida I w raz z jego towarzyszami, w karbali znajduje się jego grób. Pamiątka masakry w karbali z roku 860 jest przez nich corocznie obchodzona.

Szyici modlą się bezpośrednio do Aliego i innych imamów islamskich, pielgrzymują do mauzoleów których największe skupisko szyickie znajduje się w stolicy Iranu Teheranie by modlić się do zmarłych. W ramach szyickiego kultu zmarłych szyizm wyznaje że zmarli imamowie szyiccy mogą interweniować pośmiertnie w problemy ludzkości. Imamowie pełnią role pośredników mających bezpośredni kontakt z islamskim allahem.

Odłamem od Szyizmu jest Charydżyzm.

Advertisement