Benio123o pl Wiki
Advertisement
Lew Tołstoj

Lew Tołstoj

Ruch religijny którego ojcec był Lew Tołstoj, będący wewnętrzną próbą reformy Rosyjskiej Cerkwii Prawosławnej. Tołstoj zbudował Tołstojizm w oparciu o idee oświecenia, czerpiąc również z ideii wschodnich od Koncucjusza, czego skutkiem był bezwględny pacyfizm.

Tołstojizm cechują wyrzeczenie się przemocy i nie odpowiadanie nią przeciw tym którzy ją stosują, doskonaleniu się miłości przez samodkoskonalenie się jednostki na tle moralnym. Odrzucił on całą Biblie, pozostawiając jedynie te fragmenty, które były wypowiedziane bezpośrednio przez samego Jezusa.

Tołstoiści zakładali, że bez przemocy, będą w stanie sami doprowadzić do religijnego przebudzenia moralnego narodu. Pod wpływem nauk oświecenia wszystkie elemęty ponadnaturalne mające miejsce w Biblii zostały odrzucone, czyniąć z Tołstoizmu wiarę jedynie etyczną.

Tołstoiści pod wpływem nauk Tołstoja, stwierdzili iż jako pacyfiści nie mogą uczestniczyć w żadnej formie zła, a przez to odmawiają słóżbie wojskowej, płaceniu podatków i mają obowiąek nie wykonywać poleceń władzy państwowej.

Tołstoj domagał się wspólnego majątku wszystkich ludzi, lecz filantropie - to jest bezinteresowną pomoc ludzią potępił jako niemoralną, jeżeli ta nie zakładała wspólnej własności dóbr. Tołstoizm odrzucił spożywanie pokarmów mięsnym, alkoholu i tytoniu, zaś sam popęd seksualny Tołstoj potępił jako nieczysty. Samo istnienie Boga zostało odrzucone jako koncepcja zależna jedynie od tego czy ogół decyduje się wierzyć w jego istnienie.

Tołstoizm opanował wykrztałconą inteligencje rosyjską oraz wysoko urodzona elita Rosyjka. Tołstoj odrzucił życie po śmierci, chcąc zbawić ludzkość na ziemi przez doskonały system tołstoizmu.

Tołstoiści zostali uznani przez Cerkwie Rosyjską za sekte a sam Tołstoj Ekskomunikowany w 1901 roku. Ponieważ Cerkwia Rosyjska była mocno związana z Caratem, ten zaczął poddawać Tołstoistów represją, zsyłając ich na Syberie gdzie Tołstoiści założyli swoje osady.

W wyniku rewolucji bolszewickiej, tołstoizm został w Rosji zniszczony do tego stopnia, iż odrodził się w Rosji w czasach współczesnych z liczbą zaledwie 500 członków jako legalna organizacja religijna.

Advertisement