Benio123o pl Wiki
Advertisement

Johan Jakob Griesbach żyjący w latach 1745-1812 , był dziewietnastowiecznym Unitarianinem , uczonym niemieckim nazywanem ojcem współczesnej krytyki tekstu . Wescot i Horth twierdzili że nazwisko Griesbacha było :

" Najbardziej przez nich szanowane ze wszystkich krytyków tekstu nowego testamentu . "

- " The New Testament in the Orginal Greek " Wscot i Horth , strona 185

Scrivener napisał że teoria Wescota i Hortha została zbudowana na założeniach Griesbacha i innych ktytyków tekstu , prezętujących poglądy alternatywne wobec tradycyjego tekstu Greckiego " Textus Receptus " - tekstu przyjętego .

" Zalążek tej Teorii można dojrzeć w speuklacjach Bentleya i Griesbacha , lecz nadzieja na stabilność ich imponującej budowli jest nikła , skoro jej podstawy położono na piaszczystym gruncie pomysłowych przypuszczeń . "

- " A Plain Introduction to the Criticism of the New Testament " , F.H.A Scrivener , strona 531

Przypuszczenia o których mówi Scrivener , miały związek z teorią Doktora Hortha , który twierdził , że między rokiem 250 a 350 naszej Ery , orginalny teskt Grecki został celowo zmieniony przez pewnych przywódców Kościlnych z Antiochi , starożytnej Syrii . Potem rzekomo nastąpiła druga korekta tekstu która miała miejsce w późniejszych latach .

W Czasie dokonywania tych zmian , wyrazy i wersety miały zostać dodane do Biblii , co skutkowało z dłóższymi wersjami znanymi z Textus Receptus , czyli Tekstu tradycyjnego używanego przez reformatorów .

Horth twierdził że Kodeksy Watykański i Synajski , zawierają kótsze wersje , ponieważ nie są skażone przez ów rzekomy proces Antochiański .

F.H

F.H.A Scrivener

Scrivener twierdził że Teoria Hortha jest całkowicie zmyślona .

" O tej dwukrotnej autorytatywnej korekcie tekstu Greckiego , nie ma ani jednej zmianki w Historii Starożytnego Chrześcijaństwa . "

- A Plain Intoduction to the Text of the New Testament ,  F.H.A Scrivener , strona 533

" On ( Horth ) nie podaje żadnych źródeł ani cytatów żadnej osoby działającej w tymtym okresie , to jest tylko teoretyzowanie , a ponieważ teoretyzuje to musi to być prawda . "

- Doktor Phil Stringer , Autor " The History of the Engish Biblie "

Advertisement