Benio123o pl Wiki
Advertisement
Flaga Ustaszy

Flaga Ustaszy

Ustasze podczas mordowania Serba Branko Jungicia, 1942 rok

Obóz Koncentracyjny Jasenovac

Obóz Koncentracyjny Jasenovac

Ustasze - Nacjonalistyczny faszystowski ruch Chorwacki dążący do utworzenia rzymsko katolickiego państwa czystego rasowo "Wielkiej Chorwacji", ideologia ruchu dopuszczała do istnienia w narodzie również muzułmańskiej społeczności Boszniaków którzy według ustaszów podobnie jak Chorwacji dzieli z nimi ich czystą krew. Ustasze deklarowali że wyznanie rzymsko katolickie i muzułmańskie są jedynymi religiami Chorwacji. Ruch sprzymierzył się z III Rzeszą Niemiecką podczas II wojny światowej, odpowiadał za przeprowadzenie holokaustu w części ziem Jugosławii a także ludobójstwo Serbów, Romów oraz żydów, łącznie odpowiadają za śmierć około 300 000 ludzi.

Największym obozem koncentracyjnym Ustaszów gdzie przeprowadzano ludobójstwo był obóz Jasenovac, w którym by zaoszczędzić amunicje ustasze podrzynali ofiarą gardła, urządzano również zawody w mordowaniu w których w 28 sierpnia 1942 zwyciężył były franciszkanin, rzymski katolik Petar Brzica mordując jednego dnia od 670 do 1360 ludzi nożem "srbosjek".

Ustasze oszczędzali tylko tych żydów którzy zgodzili się przyjąć rzymski katolicyzm, uznając ich wtedy za prawowiernych Chorwatów, ta praktyka nie podobała się rządowi III Rzeszy który preferował braki wyjątków w sprawie eksterminacji. Rząd Ustaszów wprowadził i zaostrzył również przepisy "prawa przeciwko bluźnierstwu" ochraniającego rzymsko katolicką wiarę. Oficjalnie zakazali wyznawania "serbskiego prawosławia, wiary grecko-wschodniej". Ustasze prześladowali również rzymskich katolików którzy opierali się przyjęciu rzymsko katolickiego dogmatu o nieomylności papieża. Niszczono cerkwie prawosławne a ich budynki jako własność trafiały do kościoła Rzymsko Katolickiego.

"Bóg, który kieruje losem narodów i rządzi sercami królów obdarował nas Ante Paveliciem i wezwał przywódcę naszych przyjaciół i sojuszników, Adolfa Hitlera by użył swoich zwycięskich wojsk, rozproszył naszych ciemiężycieli i umożliwił nam utworzenie Niezależnego Państwa Chorwackiego. Chwała niech będzie Bogu! Okażmy wdzięczność Adolfowi Hitlerowi i bezgraniczną wierność naszemu wodzowi – Ante Pavelicovi. "

- Katolicka gazeta "Nova Hrvatska", 14 kwietnia 1941 rok

Praktykowali klękanie na ołtarzu, dźwigając na sobie krzyż, świecę, granat i sztylet. W 1941 roku rząd Ustaszów ogłosił plan utworzenia nowej czystej Chorwacji: 1. Jedna trzecia Serbów ma zostać z

Alojzy Stepinac

Rzymsko Katolicki Arcybiskip Alojzije Stepinac

abita. 2. Jedna trzecia Serbów ma być wydalona. 3. Jedna trzecia Serbów ma przymusowo nawrócić się na katolicyzm.

16 kwietnia 1941 roku rzymsko katolicki arcybiskup Alojzije Stepinac złożył wizytę Paveliciowi, zapisując po niej w dzienniku że nowy przywódca „nie będzie tolerował cerkwi prawosławnej” i na tej podstawie arcybiskup ocenił że Pavelić jest "szczerym katolikiem", później udzielając mu błogosławieństwa. Stepinac został beatyfikowany przez Papieża Jana Pawła II w 1988 roku.

"Dzięki swojemu doświadczeniu, ludzkiemu i duchowemu błogosławiony Aloizy Stepinac mógł pozostawić swoim rodakom swoistą busolę która pozwala im odnajdywać właściwy kierunek.  Jej najważniejsze punkty to wiara w Boga i szacunek dla człowieka.

- Papież Jan Pawła II, 3 Października 1998 roku, Beatyfikacja Stepinaca

Do partii Ustaszów należał rzymsko katolicki arcybiskup Sarajewa Ivan Šarić.

Metody prześladowań stosowane przez Ustaszów były tak brutalne że nawet wojska nazistowskie interweniowały w sprawie żołnierzy chorwackich sojuszników. W 1942 roku niemiecki dowódca 718 dywizji piechoty nakazał rozbroić i aresztować całą kompanię pułku ustaszów "ponieważ zaistniało poważne podejrzenie, że kampania ta znowu dopuściła się gwałtów na ludności serbskiej w Romanii". Niemieckie wojska stale raportowały do III Rzeszy o "bezsensownej rzezi ludności serbskiej".

Ustasze uprowadzali serbów z wiosek, kazali kopać im groby, następnie palili zywcem lub mordowali bronią białą. Doszło też w Mliniąte w okręgu Glamoč że były członek parlamentu Luka Avramović został przez ustaszów raz ze swoim synem ukrzyżowany. Prawosławny pop Branko Dobrosavljevic został zmuszony przez Ustaszów do odmawiania modlitwy za zmarłych podczas gdy oni mordowali jego syna, następnie samego popa okrutnie po torturach zamordowali obdzierając ze skóry.

ustasze [chorw. ustaše ‘powstańcy’], potoczne określenie chorwackich nacjonalistów z organizacji Ustaša — hrvatski oslobodilački pokret; organizację ustaszy założył 1929 we Włoszech A. Pavelić, zbiegły z Jugosławii po objęciu przez króla Aleksandra I władzy; celem ustaszy była secesja Chorwacji ze zdominowanej przez Serbów Jugosławii; działając z terytoriów Włoch, Węgier i Austrii przeprowadzili wiele akcji terrorystycznych, wśród nich zamach na Aleksandra I w Marsylii 1934 (wspólnie z Wewnętrzną Macedońską Organizacją Rewolucyjną); w czasie najazdu Niemiec i ich sojuszników na Jugosławię 1941 Pavelić proklamował powstanie Niezależnego Państwa Chorwackiego; ustasze ponoszą odpowiedzialność za masowe mordy Serbów, Żydów i Cyganów zamieszkałych w państwie chorwackim; po wojnie odtworzyli swoją organizację na emigracji; w latach 60. i 70. dokonali kilku zamachów na dyplomatów jugosłosłowiańskich, m.in. na ambasadora SFRJ w Szwecji.

- Encyklopedia PWN, hasło "Ustasze"

Advertisement