Benio123o pl Wiki
Advertisement
Benito Mussolini

Benito Mussolini

Podczas II wojny światowej, Faszystowskie Włochy rządzone przez dyktatora Benito Mussoliniego, były sojusznikiem III Rzeszy na mocy porozumienia Osi "Berlin-Rzym", potwierdzony w 1940 roku przez "pakt trzech" - Włoch, Niemiec, Japonii.

Widząc sukcesy niemieckie na froncie z Polską i Francją, Mussolini zapragnął przyłączenia się do wojny przeciwko już pokonanej Francji i Wielkiej Brytanii. Pokonana Francja w 1940 roku nie była już żadnym zagrożeniem dla Włoszech, natomiast Wielka Brytania zajdowała się daleko od włoskich Granic. Mimo tej komfortowej sytułacji, włoski szef sztabu Generalnego, zdając sobie sprawę z nieudolności militarnej włoskiej armii, nazwał deycje Musolliniego o wypowiedzeniu wojny "samobójstwem".

"Pod koniec maja (Mussolini) zaprosił szefa sztabu generalnego Pietra Badoglia i marszałka Itala Balbę, którym przekazał "Zdecydowałem się na pisemne powiadomienie Hitlera, że nie mam zamiaru czekać z założonymi rękami i dlatego 5 czerwca przystąpie do wojny." Badoglio stwierdził: "To będzie samobójstwo". Włochy wypowiedziały wojnę Wielkiej Brytanii i niemal pokonanej Francji 10 czerwca 1940 roku."

- "Revue,Wojna", 5/2018, Strona 10-11

Pomimo bezpiecznej sytułacji politycznej dla Włoch, które miały czas do przemyślenia swoich działań, wypowiedzenie wojny przez państwo włoskie było absurdalnym posunięciem, ponieważ rząd włoski nie poinformował przed wypowiedzeniem wojny o jej wypowiedzeniu własnych jednostek marynarki wojennej, które nie wiedząc że doszło do wojny, były atakowane przez Brytyjczyków i pokonywane.

"Nikt nie poinformował włoskich kapitanów o przystąpieniu do wojny, więc okręty poza Morzem Śródziemnym stały się łatwym łupem dla Brytyjczyków."

- "Revue,Wojna", 5/2018, Strona 11

"Faszyzm nigdy nie miał bezwzględnej energii narodowego socjalizmu, a tym bardziej, jego siły materialnej. Władza faszystowska była skorumpowana, nieudolna i próżna."

- XX Wieczny Historyk Alan J. P. Taylor

Advertisement