Benio123o pl Wiki
Advertisement

Wojna Wandejska Powstanie rojalistyczne ludności Wandejskiej w czasie Rewolucji Francuskiej 10 marca 1793 roku, w departamencie Wandea w zachodniej Francji, zakończone brutalną eksterminacją całej ludności Wandejskiej przez ateistycznych Rewolucjonistów Francuskich.

Rozkaz eksterminacji został wydany przez rząd Rewolucyjny Francji a zrealizowany między innymi przez generała Louisa Marie Turreau.

Przeprowadzić eksterminację wszystkich powstańców, do ostatniego człowieka. Spalić ich farmy, wygnieść tych tchórzy jak pchły. Skruszyć tych ohydnych Wandejczyków.

- rozkaz Komitetu Ocalenia Publicznego wydany generałowi Turreau, La génocide franco-français la Vendée-Vengé, Presses universitaires de France, Reynald Secher, 1996 rok

Nie ma już Wandei, obywatele republikanie. Wraz ze swymi kobietami i dziećmi zginęła pod naszą wolną szablą. Grzebię ją w bagnach i lasach Savenay. Zgodnie z rozkazami, któreście mi dali, miażdżyłem dzieci kopytami koni, masakrowałem kobiety, które – przynajmniej te właśnie – nie będą już rodzić bandytów. Nie mam na sumieniu wzięcia chociażby jednego jeńca. Tępiłem wszystkich… Moi huzarzy mają przy końskich ogonach strzępy bandyckich sztandarów. Drogi są zasłane trupami. Jest ich tyle, że w wielu miejscach tworzą piramidy. Bez przerwy rozstrzeliwuje się w Savenay, ponieważ ciągle przybywają bandyci chcący się poddać… My nie bierzemy jeńców; trzeba by im było dawać chleb wolności, litość zaś to nie rewolucyjna sprawa.

- François Joseph Westermann raportujący dla Rewolucyjnego Komitetu Ocalenia Publicznego, 24 grudnia 1793 roku, "Rozważania o wojnie domowej", Paweł Jasienica, Warszawa 2008 rok

Advertisement